KEISTIMEWAAN KAPAL DAN PERAHU TRADISIONAL TERENGGANU

 

Jika di kaji dengan lebih mendalam, didapati bahawa negeri Terengganu memiliki kapal dan juga perahu yang amat unik berbanding dengan kapal-kapal yang terdapat di kawasan lain. Hal ini dapat dibuktikkan melalui pembinaan kapal dan perahu di Pulau Duyong, Terengganu. Pulau Duyong merupakan sebuah penempatan yang majoriti masyarakatnya adalah melayu. Dalam pada itu, kedudukan pulau ini di tepi muara sungai telah menyebabkan berlakunya aktiviti ekonomi masyarakat tersebut yang berasaskan kepada perikanan dan perkapalan. Demikian, pada 40 hingga 50 tahun dahulu terdapat banyak bengkel kapal dan perahu yang terdapat pulau tersebut. Walaupun pembinaan kapal dilakukan secara meluas di serata dunia, namun kapal dan perahu yang dihasilkan di Terengganu memiliki keistimewaan dan keunikkanya tersendiri yang tidak boleh didapati di mana-mana kawasan lain.

Hal ini dapat dilihat melalui petukangnya sendiri ataupun dikenali sebagai tukang pembuat kapal. Di mana mereka langsung tidak menggunakan apa-apa pelan sebagai panduan dalam proses membina kapal mahupun perahu (Nur Alia et al., 2022). Jika difikir ianya sedikit tidak logik kerana pembuatan pengangkutan yang besar tanpa pelan dapat mengundang kepada kemerosotan kualiti binaannya. Perkara ini juga turut disoal oleh pelayar-pelayar dari negara Amerika yang menghantar surat kepada En Shafiee, 75 tahun. Mereka telah mempersoalkan tindakan petukang melayu di Pulau Duyong yang hanya menggunakan daya fikiran mereka tersendiri untuk menentukan bentuk sesebuah perahu  tanpa menggunakan pelan ketika melaksanakan proses pembinaan kapal dan juga perahu yang ditempah oleh pelanggannya. Walau bagaimanapun, hal ini dapat dibuktikan oleh para petukang melayu Terengganu walau tiadanya pelan, sebuah kapal ataupun perahu dapat dibina dengan berkualiti dan mantap. Perkara ini telah mencerminkan kewibawaan dan juga kemahiran petukang kapal dan perahu di Pulau Duyong adalah eksklusif kerana tidak semua petukang di negeri lain dapat melakukan perkara yang sama. Perkara sebegini dapat terjadi kerana berlakunya pewarisan berkaitan pembinaan kapal oleh generasi terdahulu yang terlibat dalam bidang tersebut kepada generasi seterusnya. Melalui pewarisan ini, ilmu berkaitan perkapalan dapat dilanjutkan dan sekali gus melahirkan tukang-tukang kapal yang professional dan hebat.

 

Selain itu, keistimewaan kapal dan perahu di Pulau Duyong ini dapat dilihat melalui cara pencantuman antara papan-papan kapal sehingga terbentuknya dinding pengangkutan air tersebut. Hal ini kerana petukang di Pulau Duyong menggunakan kaedah pasak dan bukannya kaedah pemakuan untuk memasang dinding bagi kapal mahupun perahu yang dibinanya. Perkara ini bagi memastikan pengangkutan yang dibina akan lebih tahan lama dan tidak berkarat apabila  dimasukkan ke dalam air. Selain itu, pemasangan pasak pada kapal ataupun perahu dapat mengukuhkan lagi struktur pengangkutan tersebut. Demikian jika berlakunya kemalangan kapal serta perahu yang menggunakan pasak tidak mudah pecah ataupun roboh. Berbanding dengan kapal-kapal kini yang amat mudah pecah walaupun dilambung oleh ombak kecil. Pemasangan pasak bagi sesebuah kapal adalah dianggarkan beribu-ribu, kerana pasak dipasang bermula dari bawah kapal hingga ke atas. Jarak di antara satu kayu pasak dengan kayu yang lain bermula dengan luang, iaitu berukuran tiga inci setengah.

Gambar proses pembuatan pasak kayu
Sumber: Discovery Terengganu

Keistimewaan kapal dan perahu Pulau Duyong yang seterusnya adalah penggunaan kulit kayu pokok gelam (Mohd Yusof, 2017). Kulit pokok ini akan diletakkan dan diselitkan di antara pasak-pasak sebelum mencantumkan satu papan dengan papan yang lain ketika membina dinding kapal ataupun perahu. Penggunaan kulit pokok ini adalah untuk mengelakkan daripada air menembusi kapal mahupun perahu ketika sedang belayar. Penggunaan kulit kayu pokok gelam dalam bidang pembinaan kapal ini amat sukar untuk di dapati, kerana rata-rata aktiviti pembinaan kapal di luar Pulau Duyong, Terengganu ini menggunakan kaedah pemakuan ataupun gam untuk melekatkan papan-papan kayu di didnding kapal ataupun perahu.



Proses meletakkan kulit kayu Pokok Gelam di antara kayu Pasak pada kapal

Sumber:Terengganu State Museum





Popular posts from this blog

PENGENALAN